dinsdag 15 september 2015

De jongens op school

Vorige week was het voor Marin de eerste keer dat hij naar school ging. Vol goede moed ging hij op pad om 7:50 uur. Hij zag het helemaal zitten....

Om 11:40 uur haalde ik hem weer op en ja, je ziet het al aan z'n gezicht op de foto, het was dus toch een beetje anders dan hij zich had voorgesteld. Toen ik vroeg wat hij van school vond en hoe het was geweest, zei hij, diep teleurgesteld, ze hebben helemaal geen speelgoed... Tja, dat is ook een tegenvaller natuurlijk als je gewoon van lekker spelen houdt.
Gelukkig kon ik Marin troosten met het feit dat we thuis gelukkig wel speelgoed hebben. Dit was een mooie bemoediging voor onze nieuwe schoolganger;) Daarna zijn we dan ook maar snel naar huis gegaan.

Als je bedenkt dat voor de komende 10 jaar Marin aan het saaie, rijkelijk verouderd en helemaal niet flexibele schoolsysteem in Moldavie vast zit, dan is het ook moelijk om gemotiveerd en enthousiast naar school te gaan.

Ook Andrei spookt het nodige uit op school en op dag 2 was het al raak: ik werd met spoed verwacht op school. De lerares vertelde dat Andrei was betrokken bij een vechtpartij en het jongetje dat het slachtoffer was, was de volgende dag niet op school verschenen. De lerares vroeg me hoe ik dacht dat dit opgelost moest worden. Goede vraag!

En om het plaatje compleet te maken gisteren kwam de lerares van Sava thuis langs. Of ik even haar briefje wilde tekenen waarop stond dat ik kennis had genomen van het feit dat Sava te laat komt op school, halverwege de les uit de klas loopt en niet meer terugkomt, rookt op school en geen respect toont naar de leraren toe. En ik kreeg natuurlijk ook weer de vraag of ik deze problemen even wil oplossen. Tja, natuurlijk heb ik het briefje ondertekent maar de problemen oplossen dat is niet zo snel gebeurd.

Het is wel duidelijk dat de jongens weinig goede educatie hebben gehad en gewend zijn om gewoon te doen wat ze zelf leuk vinden. Zelden maakten ze hun huiswerk en op school maken ze gewoon hun eigen programma. We willen jullie vragen om mee te bidden voor de jongens op school. Met Gods hulp kunnen er zeker betere resultaten behaald worden en ook het gedrag in de klad en de omgang met anderen kan veranderen ten goede!

1 opmerking:

  1. Veel succes en wijsheid en geduld toegewent.
    Jullie doen mooi werk.

    Groeten,

    Ronald Hooijer

    BeantwoordenVerwijderen